2. Modulopgave



Undervisningsforløb for mellemtrinnet som kan bruges i samarbejde med Bornholms Museum

4 ugers forløb - 3 timer/lektioner om ugen






Undervisningsplan
Lektion
Aktivitet
Formål
Materialer
1-3
Forberedelse til emnet. Brainstorm om legetøj i dag i forhold til i gamle dage, samt hvilket legetøj man selv kan lave.
Introduktion til hjemmesiden og udvælgelse af ”webmastere”.
På museet kigges der på gammelt legetøj og en fælles snak om legetøj og værktøj til fremstillelse af legetøj.
Sluttes af med ”lav et køretøj af bræt og rundstok”
At gøre dem klar til emnet, så alle er med, når den foretages.
At introducere dem til forskellige it produkter/muligheder.

Eleverne får mulighed for at  designe enkle ting.

Eleverne arbejder med forskellige ”gamle” værktøjer.
Smartboard
Digital kamera (eller smartphone)


”Lav et køretøj”

Blyant
Papir
saks

Rammesave
Håndsving med bor
Skruetvinger
Bukke
Høvlet fyrretræsbrædder
Rundstok 50 mm og 6 mm
Trælim
Sandpapir

4-6
Introduktion til boomeranger både historisk og teknisk samt til de materialer og værktøj der skal bruges.
Arbejde med egen boomerang

Udvide elevernes viden om legetøj i gamle dage og i andre kulturer.

Viden om grundlæggende værktøjer samt teknikker, samt arbejde i krydsfinér
Smartboard
Digital kamera (eller smartphone)

Krydsfinér 6 mm eller 8 mm
Sav, løvsav, dekupørsav
Rasp og høvl
Sandpapir
Boomerang-model

7-9
Opsamling på legetøjstemaet samt processen med boomerangen
Derefter arbejde videre på boomerang samt design af boomerang
Hvis nogle elever bliver hurtigt færdige kan de lave en ekstra boomerang.

Eleverne kan arbejde med egne designprocesser, knyttet til egen produktfremstilling.
Smartboard
Digital kamera (eller smartphone)

Krydsfinér 6 mm eller 8 mm
Sav, løvsav, dekupørsav
Rasp og høvl
Sandpapir
Boomerang-model
Malertape
Maling
10-12
Introduktion til sjippetov historisk og teknisk.
Brainstorm over hvilke materialer der kan bruges.
Ud og finde noget frisk træ og lave deres eget sjippetov.
Evt. dekorering af sjippetovet samt rebslagning.



Eleven kan anvende værktøjer forsvarligt til forarbejdning af frisk træ
Smartboard
Digital kamera (eller smartphone)

Frisk træ
sav
Knive
Reb
Boremaskine/langt bor
Evt. maling og malertape
Evt. rebslagning effekter
 



1-3 Lektion - billeder:



4-9 Lektion - billeder:


10- 12 lektion billeder:





Evaluering med hjemmeside
En del af håndværk og design faget er at arbejde med IT og medier. I min modulopgave 2 er der lagt op til at bruge en hjemmeside som børnene laver som et præsentationsrum. På UVM´s hjemmeside emu.dk står der blandt andet i vejledningen for brug af IT og medier:

Vejledning for faget håndværk og design: 3.4 IT og medier:
Eleverne kan også præsentere deres arbejdsprocesser og produkter gennem elektroniske præsentationsprogrammer. Her vil et samarbejde med andre af skolens fag være oplagt, da håndværk og design kan levere digitalt materiale, som eleverne kan bruge til at lave deres elektroniske præsentation. En sådan elektronisk præsentation kan ledsage en fysisk udstilling, jf. ovenfor, af elevernes produkter. En god måde at evaluere elevernes arbejde 

En hjemmeside kan være en rigtig god præsentation af produkterne som eleverne arbejder med. Her kan de selv, læreren, venner og familie følge med i processerne og produkterne.
En hjemmeside er meget let at lave, især hvis man bruger nogle af de guidede "prefabrikrede" produkter - f.eks. 123hjemmeside.dk eller wiks.dk
Her 5Bs fra Østre Skole´s hjemmeside:



Det er også muligt at optage videoer som dokumenterer deres arbejde eller andet aktuelt i undervisningen - her f.eks. de første kast med de hjemmelavede boomeranger:

Og her elevernes forskellige boomeranger og designs:


Hjemmesiden kan også bruges til præsentation af teknikker, baggrundshistorier for emnerne eller lign.
Her f.eks. USA´s landstræner der fortæller hvordan man skal kaste en boomerang:
 

Disse videoer kan også bruges som introduktion til hver undervisning f.eks. ved hjælp af smartboard eller lign.
Som vejledningen fra EMU udtrykker det er IT og medier - En god måde at evaluere elevernes arbejde på. Især i håndværk og design virker hjemmesiden som en god mulighed for at evaluere elevernes læring på.

Se evt.
www.emu.dk

Ingen kommentarer:

Send en kommentar